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Publishers’ Forum 2013

Speakers & Presentations 2013

 

Please note: As this year’s program offered a complete range of presentations and workshops in both German and English held at the same time, information about English-speaking speakers and their presentations below is in English; information about German-speaking speakers and their presentations below is in German.

Helmut Albrecht, Stadt- und Kreismedienzentrum Heidelberg, D

Helmut Albrecht ist Leiter des Stadt- und Kreismedienzentrums Heidelberg. Als Mitglied einer Projektgruppe am Kultusministerium Baden-Württemberg zur Erprobung der Einsatzmöglichkeiten mobiler Endgeräte im Unterricht kann er auf zweijährige Erfahrung mit Tablets an Versuchsschulen berichten.

“Elektronische Schulbücher – Chance zur individuellen Förderung
Dieser Vortrag beschäftigt sich damit, wie Tablet PC im Schulunterricht eingesetzt werden und welche Anforderungen die Schulen an eBooks stellen. An konkreten Beispielen wird aufgezeigt, was gute eBooks leisten können und wie sie eine große Hilfe bei der individuellen Förderung sein können.

Prof. Dr. Heiko Beier, moresophy GmbH, D

Prof. Dr. Heiko Beier ist Experte für semantische Online-Kommunikationslösungen und Geschäftsführer der moresophy GmbH, einem Anbieter intelligenter Lösungen für die Recherche, Strukturierung und dynamische Auslieferung digitaler Inhalte. Seit 2010 hält er zudem eine Professur für Internationale Medienkommunikation an der Hochschule für Angewandte Sprachen in München. Seine Kernkompetenzen liegen im Bereich der Nutzung von semantischen Web-Technologien in der Wertschöpfungskette von Verlagen. Nach seinem Studium der Physik und Philosophie und verschiedenen Stationen im Projektmanagement hat er mehr als zehn Jahre Umsetzungserfahrung im Informations- und Wissensmanagement in verschiedenen Industrien gesammelt.

“Intelligentes Content-Marketing”
Verlagen bieten sich im Internet neue Umsatzchancen. Wie kein Medium zuvor, eignet sich das Web zur Vermarktung von Content, also Büchern, Zeitschriftenartikel und selbst Loseblattwerken. Menschen treffen Ihre Kaufentscheidungen im Internet. Und nutzen Google und andere Plattformen um relevante Inhalte zu entdecken. Mit dem richtigen Know-How und geeigneten Tools können Verlage Ihre Inhalte automatisiert für die Vermarktung im Web aufbereiten. Und Ihre Werke mit semantischen Meta-Daten anreichern, so dass sich deren Darbietung im Web intelligent an die spezifischen Leserinteressen anpasst.
In seinem Beitrag erläutert,  Dr. Heiko Beier, Professor für Medienkommunikation, welche Schritte dafür notwendig sind. Und präsentiert einen neuen web-basierten Vermarktungsservice. Somit können Verlage auch ohne Investitionen in neue Technologien und einem langwierigen Know-Aufbau schnell, einfach und sicher im Web neue Kunden finden und binden. Und ihre bestehenden Erlösmodelle – egal ob Online-Shops, Subscription-Modelle oder selbst den klassischen Printverkauf – effektiv ausbauen.

Graham Bell, EDItEUR, UK

As Chief Data Architect at EDItEUR, Graham Bell is focussed on the continuing development and application of ONIX for Books, and on other EDItEUR standards for both the book and serials supply chains. He joined EDItEUR in 2010. Graham previously worked for HarperCollins Publishers in the UK where most recently he was Head of Publishing Systems. He led the development of bibliographic and digital asset management systems, and was involved with the launches of many recent HarperCollins digital initiatives including e-audio, e-books and print-on-demand programmes. He has over a decade of experience with ONIX for Books. Prior to HarperCollins, he worked as an editor and in IT roles within the magazine industry with Redwood Publishing.

“Industry Standards Matter”
The major topics will be: Identification, ONIX 3, THEMA, EPUB 3
Part 1 will be a section about the importance of secure identification and the application of standard industry identifiers such as ISBN and ISNI to entities in the supply chain. The use (and abuse) of such identifiers is the critical factor in developing an efficient supply chain, and agreement on the nature and scope of the identifiers and the entities they denote is fundamental.
In part 2, I will outline the major differences between the well-established ONIX 2.1 and ONIX 3.0, with particular reference to the description of e-books, and the internationalisation of the book trade. I will preface this with a very brief outline of what ONIX is, though I understand that most of the audience would be familiar with it.
In part 3, Angela will speak about Thema, the proposed international subject classification scheme for the book trade that is intended to supplement and eventually replace the use of national and proprietary subject classification schemes.
In part 4, Angela and I will talk about EPUB 3 — it’s ambition to be a single content standard applicable to a wide range of e-publishing. Angela will speak in particular about the ‘support grid’ that BISG has developed, to track the support for various key EPUB 3 features on a variety of international delivery platforms.
The linking theme for these four parts is the critical importance of a global approach to standards development and best practices. Narrower national standards and proprietary initiatives still have an important place, of course, but that place is within a broader international standards framework. Equally, we want to present standards as agents that support real industry change, not as agents that stifle innovation. And given that this is presented as a ‘workshop’, I would hope that we can engage in some interaction and discussion with the audience, rather than it becoming purely a 90 minute lecture!

Angela Bole, Book Industry Study Group, USA

Angela Bole was appointed Deputy Executive Director of the Book Industry Study Group, Inc. (BISG) in March 2009, having previously served two years as Associate Director and two years as Marketing and Communications Manager. Working closely with members and non-members alike, she has been instrumental in furthering BISG’s mission of creating a more informed, empowered and efficient book industry supply chain for both physical and digital products.
Angela has English Literature and Gender Studies degrees from Indiana University Bloomington and a Masters Degree in Book Publishing from New York University. She is an active member of the Women’s Media Group, a New York-based nonprofit association of women who have achieved prominence in the many fields of media. She also serves as Treasurer on the International Digital Publishing Forum’s (IDPF’s) Board of Directors.

“Industry Standards Matter”
The major topics will be: Identification, ONIX 3, THEMA, EPUB 3
Part 1 will be a section about the importance of secure identification and the application of standard industry identifiers such as ISBN and ISNI to entities in the supply chain. The use (and abuse) of such identifiers is the critical factor in developing an efficient supply chain, and agreement on the nature and scope of the identifiers and the entities they denote is fundamental.
In part 2, I will outline the major differences between the well-established ONIX 2.1 and ONIX 3.0, with particular reference to the description of e-books, and the internationalisation of the book trade. I will preface this with a very brief outline of what ONIX is, though I understand that most of the audience would be familiar with it.
In part 3, Angela will speak about Thema, the proposed international subject classification scheme for the book trade that is intended to supplement and eventually replace the use of national and proprietary subject classification schemes.
In part 4, Angela and I will talk about EPUB 3 — it’s ambition to be a single content standard applicable to a wide range of e-publishing. Angela will speak in particular about the ‘support grid’ that BISG has developed, to track the support for various key EPUB 3 features on a variety of international delivery platforms.
The linking theme for these four parts is the critical importance of a global approach to standards development and best practices. Narrower national standards and proprietary initiatives still have an important place, of course, but that place is within a broader international standards framework. Equally, we want to present standards as agents that support real industry change, not as agents that stifle innovation. And given that this is presented as a ‘workshop’, I would hope that we can engage in some interaction and discussion with the audience, rather than it becoming purely a 90 minute lecture!

Helena Bommersheim, Bommersheim Consulting, D

Seit 2003 ist Helena Bommersheim als Geschäftsführende Gesellschafterin mit Bommersheim Consulting selbständig. Zuvor arbeitete sie als Geschäftsführerin Aufbau des DuMont monte Verlags. Von 1987 bis 1998 war sie bei Droemer Knaur Kindler tätig, zuletzt als Vertriebs- und Marketingleiterin. Davor war sie für den Aufbau der Thalia-Filiale Buchhaus Große Bleichen in Hamburg verantwortlich. Als Bertelsmann Stipendiatin war sie in London und den USA, wo sie Buchhandels- und Verlagsvolontariate sowie eine universitäre Ausbildung absolvierte. Zuvor war sie vier Jahre im Stern Verlag, Düsseldorf, als jüngste Führungskraft tätig. Helena Bommersheim ist ausgebildete Sortimentsbuchhändlerin.

Kluge Köpfe für den Wandel -€“ Maߟnahmen für ein optimales Change Management
In den Medienunternehmen sind die Change-Prozesse im vollen Gange. Neben der strategischen Ausrichtung auf die digitalen Anforderungen der Zukunft ist es immer wieder die Frage nach den Personalressourcen, die als einer der wichtigsten Bausteine für den Erfolg benannt wird.
Gesucht werden digital versierte Netzwerker mit Innovationskraft, mit dem Blick für neue Geschäftsmodelle und einer Affinität zum Content.
Wie motivieren wir diese Menschen mit ihrer digitalen Kompetenz für die Medienbranche?

Oliver Brooks, ValoBox, UK

Oliver Brooks is a serial entrepreneur and engineer with a passion for web technologies and a focus on creating easy-to-use solutions to publishing problems.
Along with Anna Lewis, he is co-founder of the CompletelyNovel.com publishing platform for self and independent publishers and ValoBox.com, which aims to make books part of the web.

“Targeting customers by APIs at ValoBox”
APIs offer huge opportunities to grow your customer base, engage your readers and increase the efficiency of your business. In this workshop, we show how APIs can be applied to publishing, using ValoBox as one of the examples. We’ll take you through many options, from using APIs within the internal production process to providing individuals and companies with access to your metadata and content.

Prof. Tim Bruysten, richtwert GmbH, D

Die Themen von Prof. Tim Bruysten sind Markenführung sowie Strategie- und Kommunikations-Entwicklung. Dabei entstehen neue Prozesse für den Vertrieb, neue Produkte und neue Dialogformen. Im Spannungsfeld von Social Media und Social Enterprise gehört er zum deutschen Urgestein. Als geschäftsführender Gesellschafter der richtwert GmbH berät er Unternehmen und Verlage. Er lehrt in Düsseldorf an der Mediadesign Hochschule in den Fachbereichen Gamedesign und Kommunikationsmanagement.
Hinweis: Die uns von Herrn Bruysten und Frau Golkowsky zur Verfügung gestellte Präsentation enthält auch die Ergebnisse der Umfrage unter den Beteiligten des Workshops.
Social Media und Social Enterprise eröffnen der Verlagsbranche gigantische Chancen. Allerdings scheint die praktische Umsetzung kein Kinderspiel zu sein. Das zeigen die Ergebnisse des PwC Social Media Benchmarks. Auf Basis des Benchmarks wird aufgezeigt, wie Best und Worst Practices für Verlage und Medienhäuser im Social Web funktionieren.
Die Referenten erläutern, warum der Wandel zum ‘Social Verlag’ als unverzichtbares Geschäftsmodell der Zukunft gilt und dass dies weitaus mehr bedeutet als die einfache Nutzung von Facebook-Seiten.
Besonderes Bonbon: Mittels einer interaktiven Kurzumfrage lassen sich eigene Stärken und Herausforderungen in punkto Social Enterprise beleuchten.

Laura Dawson, Bowker, USA

Laura Dawson is Product Manager for Identifiers at Bowker. She never shuts up about identifiers, metadata, and book discovery.

The Open Book
Metadata Matters”
Hugh McGuire, in ‘Book: A Futurist’s Manifesto’, posits that the book and the internet will merge. E-books are just one step away from being web pages. Eventually they will be web pages. And publishers will need to treat them as web pages.
When books are open, accessible, interoperable – when they can talk with one another in the same fashion web pages can talk to one another – how do publishers publish? How do readers find?
In this keynote, Laura Dawson would like to introduce concepts of the semantic web to the larger book industry. Resource Description Framework (or micro data, or micro format) ontologies can be helpful in creating schemas for search engines that will enable readers to find not only the book they are looking for, but the most appropriate passages within that book. Linking to passages within other books is also, of course, an eventuality (just as websites link to web pages on other websites). In such an environment, one book opens the door to many other books. In this way, a single book can actually contain multitudes of other books.
This will be a very high-level presentation – the goal is to get the book industry thinking about the direction publishing is headed in, and show some of the exciting possibilities that lie ahead when books can actually communicate with one another.

Semantic Metadata Matters” (Executive Lounge with Brian O’Leary)
Laura and Brian have known each other for quite a long time and continuously discuss the challenges to publishing in the digital times we live in.
They put a specific focus on the problem of ‘discoverability’ and have been contributing to the joint industry efforts for finding a reliable solution for some years now.
They will enter uncharted waters when moving on to discuss the semantic quality of content and explain why it is a hidden treasure.
They will also analyze the limitations of ‘metadata’ as it is currently being perceived and discussed, as actively organizing discoverability requires a broader understanding of metadata.
This Executive Session will also address how semantic metadata should be characterized, structured and added to content and explain which benefits this will generate in terms of monetization and business models based on offering micro content and micro payment.
[This information on this Executive Lounge has been created by Helmut von Berg.]

Uli Deurer, Verlag Antje Kunstmann GmbH, D

Seit Herbst 2000 ist Ulrich Deurer im Verlag Antje Kunstmann für Vertrieb und Marketing verantwortlich. Erfahrungen im Logistikbereich sammelte er als Assistent des Auslieferungsleiters beim Verlegerdienst München in Gilching. Zuvor arbeitete er als Verkaufs- bzw. Vertriebsleiter für die Verlage Hanser und Luchterhand in München. Nach dem Studium der Germanistik und Philosophie absolvierte er eine Buchhandelslehre und war bis 1994 in verschiedenen Funktionen (Abteilungsleitung, Filialleitung) im Sortimentsbuchhandel tätig.
“Kundenorientierung auf allen Kanälen”
Der Vortrag beschreibt mögliche Erfolgsstrategien für den Buchvertrieb am Beispiel eines kleinen inhabergeführten Publikumsverlags. Nach der Beschreibung der Problemfelder wird die Bedeutung von Kundennähe, Kontinuität und Überraschung/Kreativität für den Verlagserfolg mit Beispielen herausgestellt.

Christian Dirschl, Wolters Kluwer Deutschland GmbH, GER

Christian Dirschl is a content architect at Wolters Kluwer Deutschland GmbH where he leads the content strategy department which deals with current and above all future content requirements in an environment influenced by electronic and software products.
Christian Dirschl is an IT professional and worked for several software companies, among other things as an IT consultant, before joining Wolters Kluwer.
“Jurion – Lessons Learned”
Jurion is an innovative knowledge platform developed by Wolters Kluwer Germany for supporting legal work processes.
The platform has been operational for about one year and it has proven to be a solid basis for daily usage, but further enhancements are demanded by the growing customer base.
The introductory keynote will focus on the major organizational and content processing challenges that an innovative service like Jurion requires.

Dr. Susanne Dobratz, Oldenbourg Wissenschaftsverlag GmbH, D

Dr. Susanne Dobratz ist seit November 2011 Manager Digital Media beim Oldenbourg Wissenschaftsverlag und beim Akademie-Verlag und verantwortlich für die Entwicklung der digitalen Produktstrategie insbesondere für den Aufbau von Datenbank- und Onlineangeboten in den geisteswissenschaftlichen Bereichen und für die Einführung von eLearning-Technologien. In den Jahren 1997 bis 2011 hat sie den Bereich Elektronisches Publizieren an der Humboldt-Universität aufgebaut und geleitet.

Die Semantik von Editionen: Wissenschaftliche Grundlagenarbeit in den Digital Humanities
Der Einsatz der TEI-Strukturen und -Werkzeuge für die wissenschaftliche Publikation (Print und Online)”
Editionen – von historischen Urkunden über Briefschaften bis zu Vorstudien literarischer Werke – sind in den Geisteswissenschaften ein fundamental wichtiges und notwendiges Werkzeug für die wissenschaftliche Arbeit. Im Zeitalter der ‘Digital Humanities’ gehen Wissenschaftler zunehmend dazu über, digitale Editionen aufzubauen. Zu deren Zielen gehört – neben der benötigten formalen oder  linguistischen Struktur – auch die Abbildung der Semantik der Corpora und die Sichtbarmachung der unterschiedlichen Textstände u.a. für eine automatisierte wissenschaftliche Analyse.
Medienneutralität und langfristige Verfügbarkeit spielen bei diesen Editionen im Sinne des Investitionsschutzes eine herausragende Rolle. Auf der technologischen Ebene werden dabei zunehmend XML als Basisformat und die Leitlinien der Text Encoding Initiative (TEI) als syntaktischen und semantischen Standards zur Datenstrukturierung eingesetzt.
Inzwischen ist der Einsatz der TEI-Struktur und ihrer Werkzeuge in wissenschaftlichen Editionsprojekten, die von der DFG (Deutsche Forschungsgemeinschaft) gefördert werden, fast schon zum Standard geworden. Editionsgruppenübergreifende Projekte und der Aufbau von Portalen zu speziellen Themen (z.B. Heinrich Heine-Edition der Werke, Briefe, Dokumente) befördern deren Nutzung.
Für Verlage kann es nur von Vorteil sein, auf diese Entwicklungen der Wissenschaft einzugehen, sollen Akquisen und Produkte erfolgreich sein. Denn im Zeitalter des Open Access und der zunehmend kooperativ in Großprojekten operierenden ‘Digital Humanities’ müssen sich die die digitalen Corpora sowohl in die spezifischen Forschungsinfrastrukturen der Wissenschaft als auch in die Vertriebsportale der Verlage integrieren lassen. Dabei spielt die Bereitstellung eines zusätzlichen Kundennutzens in Form semantischer Retrieval-Funktionen, die auf der impliziten Information der Corpora basieren, eine entscheidende Rolle für den Vertriebserfolg im digitalen Verlagsgeschäft.

Fionnuala Duggan, CourseSmart, UK

Fionnuala Duggan is the Managing Director for International at CourseSmart, where she oversees its eTextbook platform and digital course material for international markets. She has over 20 years of leadership roles in digital media.In her previous role as Digital Director at The Random House Group Ltd, she set up and ran all aspects of their digital business, including eBooks, apps, ecommerce and digital marketing. As a partner at Impresario Media, Fionnuala gave strategic advice to multinational media, publishing, telecommunications, entertainment and financial clients. Previously, as VP Digital for EMI Records Europe and International, Fionnuala led the company’s first moves into digital distribution and marketing of music. For EMI, she set up Abbey Road Interactive, the first DVD facility in Europe.

Improving Educational Experience in Higher Education
Integrated Textbooks and Digital Learning Content”
Fionnuala Duggan will talk about the digital transition in the Higher Education sector, giving examples from the US and the EMEA market. She will talk about the move to institutional e-book platforms and the increasing use of analytics and interactivity in the desire for better learning outcomes.

Adam DuVander, Programmable Web, USA

Adam DuVander is a developer communicator who spent the last four years covering web and mobile APIs at ProgrammableWeb. Previously he authored Map Scripting 101 (2010, No Starch Press) and wrote for Wired.com. He regularly speaks at some of the premier technology conferences, including The Next Web and SXSW. You can find him online at adamd.orge.

“Opportunities for APIs in Publishing
As mobile usage grows, so do the possibilities to use new technology to transform the way publishers work. APIs are used in almost every modern web and mobile application. The consistent interface helps programmers expand to many different devices. It can also help businesses find new partners and revenue. With examples from publishing and beyond, this presentation shows how to take advantage of APIs.

Tim Epstein, Tata Consultancy Services (TCS), UK

Since 2005, Tim Epstein has been a Principal Consultant within the Global Consulting Practice of Tata Consultancy Services (TCS). Tim’s focus is advising clients on Cloud Strategy from both a business and IT perspective. Much of Tim’s focus has been on cloud based transformation and governance across business, organizational and technology domains. Tim has a background in Enterprise Architecture and IT governance.

Cloud Computing
Going mainstream onto the cloud – it’s about the service!”
As publishers look to commit moving their core business processes and intellectual property to a cloud-based model, their primary consideration should be assessing the quality and security of the cloud service provider(s), rather than focusing on the underlying technology. This presentation will cover developing a cloud migration strategy for publishers that will enable them to maintain the governance and control of their business as they move to a cloud based model.

Jake Freivald, Information Builders, USA

Jake Freivald is Vice President of Marketing for Information Builders, where he is a highly regarded strategist and speaker. He joined Information Builders in 1998 as a data warehousing product manager. Prior to that, Jake held various technical and managerial positions at Andersen Consulting and Prudential Life Insurance, and was a US Marine Corps signals intelligence officer. He holds a BS in electrical engineering from Cornell University.

“How Big Data can leverage business”
Plenty of people will tell you that “data is your most important asset”, and Big Data is getting a lot of industry attention right now. But how can you develop a plan that takes mountains of data and manages it, the way other important assets are managed? How can you find the needle of important information in the Big Data haystack, or ensure that you’re spotting the trends that make collecting all that data worthwhile? This presentation will discuss how to develop an information strategy that capitalizes on analytics, enabling you to create a data-driven business — whether you use Big Data or small.

Dr. Florian Geuppert, BoD, D

Florian Geuppert ist seit 2012 Geschäftsführer von BoD – Books on Demand GmbH. Autoren, Verlage und andere Contentanbieter haben bei BoD die Möglichkeit, ihre Inhalte in Form von gedruckten Büchern und E-Books über alle bedeutenden nationalen und internationalen Vertriebskanäle zu vertreiben. Dank moderner Digitaldrucktechnik, qualitativ hochwertiger E-Book-Konvertierung sowie ausgefeilter Vertriebslogistik ist BoD eine der führenden Veröffentlichungsplattformen im europäischen Markt und bietet seine Dienste neben Deutschland auch in Österreich, Schweiz, Frankreich, Finnland, Norwegen, Schweden und Dänemark an.

“Lokal bereitstellen – global anbieten. Vom Mehrwert strategischer Allianzen.”
Die Digitalisierung stellt Verlage vor die Herausforderung, weitere Erlösquellen zu erschließen – und dies mit maximaler Effizienz. Neben der immer währenden Lieferbarkeit durch PoD ist ein weiterer Umsatzhebel, den Verlagscontent für möglichst viele Leser international verfügbar zu machen. Diese Strategie kann aber nur dann zu mehr Gewinn führen, wenn die zusätzliche Listung in Katalogen sowie die Anbindung von Druck- und Vertriebspartnern nicht zu einem Mehr an Strukturkosten führt. Der internationale Vertrieb von BoD als Teil des „Global Connect“-Programms bietet hier den entscheidenden Mehrwert: mit Titelupload erfolgen Listung, Druck und Vertrieb „on Demand“ vor Ort in den Märkten, ohne Investition in neue Strukturen.

Cordula Golkowsky, PricewaterhouseCoopers, D

Als Innovationsmanagerin ist Cordula Golkowsky bei der PricewaterhouseCoopers AG verantwortlich für Dienstleistungsentwicklung, Ideenmanagement sowie aktuelle Themen wie u.a. Social Enterprise und Cloud Computing. Hierzu hat sie als Co-Autorin diverse Studien veröffentlicht. Nach Abschluss ihres Studiums zur Diplom-Medienwirtin (FH) sowie zum Master of Business Administration arbeitete sie im Business Development internationaler Unternehmen sowie in diversen Kommunikationsagenturen.

“Social Verlag: Kämpft ihr noch oder profitiert ihr schon?
Hinweis: Die uns von Herrn Bruysten und Frau Golkowsky zur Verfügung gestellte Präsentation enthält auch die Ergebnisse der Umfrage unter den Beteiligten des Workshops.
Social Media und Social Enterprise eröffnen der Verlagsbranche gigantische Chancen. Allerdings scheint die praktische Umsetzung kein Kinderspiel zu sein. Das zeigen die Ergebnisse des PwC Social Media Benchmarks. Auf Basis des Benchmarks wird aufgezeigt, wie Best und Worst Practices für Verlage und Medienhäuser im Social Web funktionieren.
Die Referenten erläutern, warum der Wandel zum ‘Social Verlag’ als unverzichtbares Geschäftsmodell der Zukunft gilt und dass dies weitaus mehr bedeutet als die einfache Nutzung von Facebook-Seiten.
Besonderes Bonbon: Mittels einer interaktiven Kurzumfrage lassen sich eigene Stärken und Herausforderungen in punkto Social Enterprise beleuchten.

Ehrhardt F. Heinold, Heinold, Spiller & Partner Unternehmensberatung GmbH BDU, GER

Ehrhardt F. Heinold, born on 27.12.1961, studied history, sociology and German language and literature in Hamburg and has years of freelance experience as an editor, journalist, seminar instructor and consultant. He has been a managing partner at the consultancy firm Heinold, Spiller & Partner Unternehmensberatung GmbH BDU located in Hamburg. He heads the e-consulting department and has supervised numerous consulting and professional development projects in the field of publication and content management. Heinold has been running the blog http://publishing-business.blogspot.com since 2007. Heinold is the founder and organizer of the annual symposium CrossMediaForum which has been taking place since 2002.Heinold is the author and publisher of specialist studies and articles (“Publishers Online”, “Trade Journals Online”, “Media-neutral Publishing”, “Trade Publishers on the Internet” and “Production in Publishing – Status quo and Perspectives”, “Market Study of Cross Media Editorial Systems” and “Change Management in Specialist Publishers. Example – Introducing an Editorial System”), and co-author of the book “Business E-volution” (Gabler / Vieweg 2000). In addition, he has given numerous presentations on content management, cross media, electronic publishing and social media. Heinold is a course instructor at the Akademie des Deutschen Buchhandels (head of the certified training course Project Manager E-Publishing ADB, “Selecting and Implementing Content Management Systems” among other things).Further information can be found at www.hspartner.de.

Sabine Janßen, Erfolge möglich machen, D

Sabine Janßen ist seit 1990 selbständige Unternehmensberaterin mit den Schwerpunkten Führung und Organisation in der Medienbranche. Sie hat Mandate und Projekte in allen Wertschöpfungsstufen (Verlage, Distribution, Dienstleistung, Handel) verantwortet und seit 2006 vor allem Teams und Unternehmen aufgebaut, die Digitalisierung in der Buchbranche vorangebracht haben. Sabine Janßen konzipiert als Beraterin Lösungen oder übernimmt als Interim-Managerin Führungs- und Gestaltungsverantwortung.

“Das Abstrakte im Konkreten erkennen”
Im belletristischen und wissenschaftlichen Verlagsumfeld orientieren sich Käufer schon seit geraumer Zeit weniger an Verlagsprofilen. Autoren arbeiten mit verschiedenen Verlagen unterschiedlicher „Leistungsschwerpunkte“ zusammen.  Die global wirtschaftliche Unsicherheit ergänzt die schwierige Situation der meisten Verlage. In diesem Umfeld ist eine konstante Größe und damit eine Richtschnur für unternehmerisches Handeln auf allen Verlagsebenen der eigene Wert. Welchen Nutzen versprechen sich Käufer von unseren Produkten und wie lösen wir das Nutzenversprechen ein? Diese Werte wieder zu finden und bewusst zu machen, ist die tragfähige Basis für inhaltliche und wirtschaftliche Entwicklung.

Kevin Johnson, Noxum GmbH, GER

Kevin Johnson, Manager project and process management, works with the Noxum GmbH since 1996, a special provider for cross-media editorial and PIM-systems for print, Web, and mobile.
In addition to the management and supervision of international projects e.g. in the field of business news, Science Publishers, financial services and automotive, the certified project manager (IPMA) is responsible for enterprise-wide project management and process optimization.

“Cloud Computing with Windows Azure”
With Windows Azure, Microsoft provide an open, flexible cloud platform which enables you to quickly build, deploy and manage applications across a global network of Microsoft-managed datacenters. The presentation uses actual implementation scenarios to demonstrate how a cloud-based solution differs from classical hosting. The examples which will be presented are taken from the media and publishing industries. In addition, Noxxum GmbH will present a cloud-based implementation of a global editorial system.

Max Kaiser, Österreichische Nationalbibliothek, AT

Max Kaiser ist seit 2008 Leiter der Abteilung für Forschung und Entwicklung der Österreichischen Nationalbibliothek. Seit 2010 leitet er „Austrian Books Online“, das Public-Private-Partnership der Österreichischen Nationalbibliothek mit Google. Er verfügt über langjährige Erfahrung in den Bereichen Digitalisierung, Digitale Bibliotheken und Digitale Archivierung und ist beteiligt am Aufbau der europäischen digitalen Bibliothek Europeana, u.a. seit 2009 als Leiter des EU-Projekts EuropeanaConnect. Max Kaiser ist Mitglied des Management-Boards der Open Planets Foundation und Dozent u.a. an der Donau-Universität Krems und der Universität Wien.

“Digitalisieren mit Google”
In einem Public Private Partnership mit Google digitalisiert die Österreichische Nationalbibliothek seit 2010 ihren gesamten historischen Buchbestand. Digitalisiert werden rund 600.000 ausschließlich urheberrechtsfreie Werke vom frühen 16. Jahrhundert bis zur zweiten Hälfte des 19. Jahrhunderts. Die digitalisierten Bücher werden sukzessive über Google Bücher und bald auch über die Digitale Bibliothek der Österreichischen Nationalbibliothek weltweit kostenfrei zugänglich gemacht. So können die Bücher im Volltext durchsucht und als PDFs heruntergeladen werden. Die Präsentation gibt einen Überblick über den aktuellen Stand dieses Großprojekts nach rund drei Jahren Zusammenarbeit mit Google und umreißt wesentliche logistische und organisatorische Herausforderungen. Ein Fokus wird auf Aspekten der Qualitätskontrolle in der Massendigitalisierung liegen. Thematisiert wird auch das Spannungsfeld zwischen privater und öffentlicher Finanzierung. Die Präsentation schließt mit einer Preview des Book Viewers der Österreichischen Nationalbibliothek und einem Ausblick auf weitere Services, die rund um die digitalisierten Bücher entwickelt werden.

Martin Kaltenböck, Semantic Web Company, AT

Martin Kaltenböck, CMC studied communication, psychology and marketing at the University of Vienna. In 2000 he was co-founder of punkt. netServices – an Austrian company specialised on information- & knowledge management as well as on Enterprise 2.0 solutions.
He is managing partner of the Semantic Web Company and as CFO responsible for financial and organisational issues. Furthermore he leads and works in several national and international research & industry projects as well as projects in public administration – mainly in the area of project management.
He is tutor and publishes in the fields of Enterprise 2.0, semantic information management, Linked (Open) Data as well as Open (Government) Data. Furthermore he is lecturer at national and international conferences and business events in the mentioned topics.
He is Certified Management Consultant since 2006, member of the Executive Board of the Austrian Chapter of the Open Knowledge Foundation (OKFN, http://okfn.at/) and invited expert of the governmental Cooperation OGD Austria. He is working as invited expert of W3C and is member of the Steering Board of the European data Forum (http://data-forum.eu).

“Terminology Management as a Basis for Powerful Semantic Services in Content Publishing”
Linked data based terminology management – in the form of linked (open) controlled vocabularies – enables a lot of powerful semantic  services for content publishing. Concrete solutions for publishers on top of professional terminology management are (beside others): efficient creation of content dossiers & topic pages (also from several federated sources), thereby benefits for search engine optimisation & -marketing (SEO / SEM), automated semantic tagging and respective services as e.g. content classification and -data/content integration and -aggregation and last but not least powerful semantic search solutions.
The workshop will give an overview of the topic of enterprise terminology management using Linked (Open) Data (LOD) principles &  mechanisms as well as a short introduction into the field & the basic principles of Linked Open Data (LOD). Furthermore the session will present several concrete business solutions on top of LOD-based terminology management (for instance: Wolters Kluwer Germany, WKD or The Renewable Energy and Energy Efficiency Partnership, REEEP). In an interactive way the workshop will involve the participants to discuss relevant use cases that are interesting for / brought into the discussion by the workshop participants. A final Question & Answer (Q&A) session closes the workshop.

Bettina de Keijzer, De Gruyter, D

Bettina de Keijzer ist beim Wissenschaftsverlag De Gruyter als Manager Publishing Technology and Applications unter anderem für die Projektsteuerung von Datenbankprodukten und Semantic Enrichment zuständig. Zuvor hat sie bei verschiedenen Verlagen in Deutschland, Großbritannien und den USA in den Bereichen Business Development, E-Publishing, Marketing und Lektorat Erfahrungen gesammelt. Bettina de Keijzer hat in Bremen und Dunedin, Neuseeland, Digitale Medien und in Oxford, Großbritannien, Verlagswesen studiert.

Stefan Klinga, Stadtmedienzentrum Mannheim, D

Dipl. Päd. Stefan Klinga ist Leiter des Stadtmedienzentrums Mannheim und Realschullehrer an der Waldschule Mannheim. Seit 2011 betreut er zusammen mit Herrn Rainer Schmidt vom Fachbereich Bildung der Stadt Mannheim ein Schulprojekt, in denen das Arbeiten mit Tablet-PC an Schulen getestet wird.

“Elektronische Schulbücher – Chance zur individuellen Förderung”
Dieser Vortrag beschäftigt sich damit, wie Tablet PC im Schulunterricht eingesetzt werden und welche Anforderungen die Schulen an eBooks stellen. An konkreten Beispielen wird aufgezeigt, was gute eBooks leisten können und wie sie eine große Hilfe bei der individuellen Förderung sein können.

Gregor von dem Knesebeck, GRIN Solutions, D

Gregor von dem Knesebeck ist seit 2011 bei GRIN Solutions als Geschäftsführer tätig und ist für die Gesamtstrategie des Unternehmens zuständig. In 2007 gründete er Deutschlands nun führende Social-Media Agentur für die Buchbranche und ist seitdem mit Leidenschaft dabei, die Verlagsbranche in das digitale Zeitalter zu führen. Vorher war Gregor in einer Technologie-Beratung tätig, spezialisiert auf die Internet-Industrie und studierte Analytische Philosophie, Logik und Wissenschaftstheorie in München, Madrid und Freiburg.
“Digital first!
Auf dem US-Markt längst üblich, entstehen in Deutschland seit 2012 immer mehr Verlage, die sich auf digitales Publizieren spezialisiert haben und das gedruckte Buch außen vor lassen. ‘Digital first’ heißt dabei nicht nur, Bücher allein als eBooks auf den Markt zu bringen, sondern beschreibt auch ein neues Verlags-Geschäftsmodell, in dem es um mehr Effizienz in allen Bereichen geht: beim Content-Sourcing, der Abrechnung mit Autoren und Agenturen, dem Herstellungs-Workflows, beim Vertrieb und der Direktansprache der Kunden im Marketing. Und natürlich bei der Verwaltung des eigentlichen Contents.
Die Referenten blicken in ihrem Workshop über den großen Teich, berichten von Modellen, die dort bereits erfolgreich in die Praxis umgesetzt werden, schildern ihre eigenen Erfahrungen mit diesem neuen Geschäftsmodell auf dem deutschsprachigen Markt und diskutieren mit den Teilnehmern über anstehende Entwicklungen.

René Kohl, Kohlibri, D

René Kohl ist seit 1998 Inhaber der Online-Buchhandlung Kohlibri und Berater der Buchbranche. In den Nuller-Jahren entwickelte er als Geschäftsführer der TXT-Webagentur GmbH Webauftritte für Verlage und den Buchhandel. Zurzeit entwickelt er ein Online-Shopsystem für den Buchhandel und engagiert sich im Börsenverein des Deutschen Buchhandels im Arbeitskreis Elektronisches Publishing (AKEP) und in der Task Force eBook/eCommerce.

Sophie von Lenthe, Buchhandlung Isartal, D

Sophie von Lenthe ist seit 2003 Inhaberin und Geschäftsführerin der Buchhandlung Isartal in Ebenhausen im Süden von München. Davor war sie war jahrelang als Lektorin, Autorin und Übersetzerin tätig,  u.a. beim Deutschen Taschenbuch Verlag und beim Verlag Zabert Sandmann.  Sophie von Lenthe studierte  Journalistik an der LMU München und an der Deutschen Journalistenschule in München.

Anna Lewis, ValoBox, UK

Anna Lewis is the co-founder of ValoBox Ltd, a pay-as-you-go e-book platform which delivers books through browsers. ValoBox was a finalist in the 2013 Tools of Change Startup Showcase Awards.
In 2008 Anna co-founded the publishing community CompletelyNovel.com, enabling independent writers to access professional publishing services such as print-on-demand.
Anna has previously worked on digital strategy for the UK Foreign and Commonwealth Office, managing the digital communications for major international conferences. She has also coordinated projects across the UK publishing industry including the 24 Hour Book Project and the Author Blog Awards.

“Targeting customers by APIs at ValoBox”
APIs offer huge opportunities to grow your customer base, engage your readers and increase the efficiency of your business. In this workshop, we show how APIs can be applied to publishing, using ValoBox as one of the examples. We’ll take you through many options, from using APIs within the internal production process to providing individuals and companies with access to your metadata and content.

Alison Lindsay, Klopotek, UK

Alison Lindsay joined Klopotek Europe on 1 January 2013 in the position of Director Business Development Europe. She is mainly in charge of project management for Klopotek CR&R (Contracts, Rights & Royalties) implementations. Alison has 22 years experience within the book publishing industry. She held various positions at HarperCollins Publishers from 1990-2012, including Lead Business Analyst, Senior Analyst, Distribution IT Manager, Head of Supply Chain Technology, and Head of Finance Systems.
At HarperCollins Alison was, among many other tasks, responsible for managing large-scale projects, setting up project teams, project plan management, and resource planning.

“The Challenges of Micro Content
Subscriptions Then & Now”

The evolution of Online and Digital publishing, with its plethora of ways in which disaggregated content can be used, has presented publishers with a significant number of issues, particularly in new subscription models where third-party rights are involved in the complexities of endlessly revolving content. Tracking of the usage of content is critical to being able to report back to third-party rights holders, but how can the models be explained and the rights holder feel confident in the process?

Robin Mackay Miller, Pearson, UK

Robin Mackay Miller is the Director of Royalties and Rights Accounting for Pearson Shared Services (serving Pearson Education, Penguin, and Dorling Kindersley). Originally a Literary Agent for 10 years, Robin moved into Book Publishing in 1994 and administered the Microsoft Encarta localization project. Following a stint in the Computer Games industry as both Finance Director and Managing Director, Robin re-immersed himself very gratefully into the Book Publishing industry by taking up his current role at Pearson.

“The Challenges of Micro Content
Subscriptions Then & Now”

The evolution of Online and Digital publishing, with its plethora of ways in which disaggregated content can be used, has presented publishers with a significant number of issues, particularly in new subscription models where third-party rights are involved in the complexities of endlessly revolving content. Tracking of the usage of content is critical to being able to report back to third-party rights holders, but how can the models be explained and the rights holder feel confident in the process?

Daniel Mayer, TEMIS, F

Daniel Mayer is VP of Corporate Marketing at TEMIS, the leading provider of semantic content enrichment solutions for the Enterprise. In this capacity he is responsible for promoting, as well as shaping, the flagship Luxid® product range and its roadmap with a particular focus on STM Publishing and Enterprise Information Management. Prior to joining TEMIS, Daniel served for the past 12 years in a variety of marketing and product strategy functions throughout the IT value chain. Daniel holds both a Masters degree in Business from HEC, France and a Masters in Computer Science from ENST, France.
Semantics at the Core
The digital revolution has made it easier than ever to produce and distribute content. And because current publishing industry trends such as Open Access, Linked Data, and self publishing are further removing traditional barriers, content overabundance could be the new normal. Fundamentally, customer needs haven’t changed: efficient access to relevant information that will improve their decision-making. They’ve just become more acute. And publishers’ roles are subtly shifting as a result. This session will illustrate through key current applications how semantic content enrichment practices, and the corresponding technologies, are fast becoming a core competency for publishers, and outline new horizons opening for those who are embracing them.

Hugh McGuire, PressBooks, CAN

Hugh McGuire has been building new models for digital book publishing since 2005 when he started LibriVox.org – an online publisher of free public domain audiobooks, all recorded by volunteers. He is the founder of PressBooks, an open source book publishing tool, and co-editor, with Brian O’Leary, of “Book: a Futurist’s Manifesto – Essays from the bleeeding edge of publishing” (O’Reilly).
“Opening the Book”
It is true that ebooks have transformed publishing, but ebooks (“books under glass”) are just the beginning. The real disruption will come when we start to see networked books -books whose content is part of the fabric of the open web, not separated from the web in closed containers (paper, PDFs, EPUB and MOBI). The problem, of course, is the unknown business model of the “open book”. But unknown business models won’t stop this shift: there is too much potential value for readers, and (new) book publishers who think of their businesses in completely new ways. This talk will look at why the networked book will start opening on the web, how it will happen, and some kinds of publishing business models that will help it emerge

Jan Middendorp, MyFonts, D

Jan Middendorp ist Autor von Fachbüchern wie Dutch Type, Hand to Type und Shaping Text und Gastdozent an der Kunsthochschule Berlin-Weißensee. Er arbeitet als Redakteur und Berater für MyFonts, den weltweit größten Webportal für Fonts, und ist Partner des deutschsprachigen Typo-Blogs MyFonts.de.

„E-Typography“
Wir dürfen die Gestaltung nicht den Software-Ingenieuren überlassen! (Fast) alle Typografie ist heute elektronisch; zunehmend lesen wir auch auf elektronischen Medien. Die Typografie ist  fluide geworden, wird nicht mehr allein vom Gestalter bestimmt. Web-Typografie und Textgestaltung an elektronischen Lesegeräten kämpft mit viele Einschränkungen, bietet aber auch  fantastische Möglichkeiten! Wie können wir e-Books  typografisch optimieren? Sind wir den Vorgaben der großen Player typografisch hilflos ausgeliefert? Wie können wir Browser-basiertes Lesen optimieren? Welche Möglichkeiten bieten Webfonts? Was bieten sie und wie funktionieren sie?

Sarah Mirschinka, dotbooks, D

Sarah Mirschinka ist seit Mai 2012 zuständig für Marketing und Vertrieb bei dotbooks, einem 2012 von Beate Kuckertz gegründeten Verlag für eBooks und printBooks mit Sitz in München, der populäre Unterhaltung aller Genres publiziert.
Unter dem Thema dotbooks – ein Verlag stellt sich der digitalen Herausforderung und macht das eBook zum zentralen Geschäftsmodell. Ein Bericht aus der Praxis werden die Herausforderungen von Digital First, Social Reading, Pricing und DRM thematisiert. Der Vortrag widmet sich dem Thema der Qualitätssicherung und zeigt auf, warum wir auch im Digitalen doch noch Verlage brauchen und die Qualitäten des Old-School-Publishing eindeutig vom Selfpublishing differenziert werden sollten.
Dotbooks wurde 2012 als einer der ersten reinen eBook-Verlage Deutschlands gegründet. Bei dotbooks werden die Qualitäten des klassischen Buchverlags wie Programmarbeit, Autorencoaching, Vertrieb und Marketing mit den vielfältigen Möglichkeiten des digitalen Publizierens (Umfangsfreiheit, Genrevielfalt) erfolgreich verbunden. Gründerin und Verlegerin Beate Kuckertz berichtet von Erfahrungen und Erkenntnissen nach dem ersten dotbooks-Jahr und zeigt Strategien für die Zukunft des immer größer und erfolgreich werdenden digitalen Marktes auf.
“Digital first!” (Workshop)
Auf dem US-Markt längst üblich, entstehen in Deutschland seit 2012 immer mehr Verlage, die sich auf digitales Publizieren spezialisiert haben und das gedruckte Buch außen vor lassen. ‘Digital first’ heißt dabei nicht nur, Bücher allein als eBooks auf den Markt zu bringen, sondern beschreibt auch ein neues Verlags-Geschäftsmodell, in dem es um mehr Effizienz in allen Bereichen geht: beim Content-Sourcing, der Abrechnung mit Autoren und Agenturen, dem Herstellungs-Workflows, beim Vertrieb und der Direktansprache der Kunden im Marketing. Und natürlich bei der Verwaltung des eigentlichen Contents.
Die Referenten blicken in ihrem Workshop über den großen Teich, berichten von Modellen, die dort bereits erfolgreich in die Praxis umgesetzt werden, schildern ihre eigenen Erfahrungen mit diesem neuen Geschäftsmodell auf dem deutschsprachigen Markt und diskutieren mit den Teilnehmern über anstehende Entwicklungen.

Cristina Mussinelli , Italian Publishers Assciation, I

Cristina Mussinelli is the LIA project coordinator as has been focused on the issue of accessibility in publishing since 2007 when she coordinated the Pro-Access Project, funded by the European Commission, participated by the Italian Publishers Association, the Federation of European Publishers and Dedicon.
Since 1992, she has been involved in the digital and multimedia market. Since 1988 she has been responsible for the technological innovation and digital publishing areas within the Italian Publishers Association, the trade association representing more than the 90% of the Italian book publishing market, where she manages European and international projects, the digital publishing professional training course program, the Editech conference www.editech.info.
Since 2010 she has been a member of the Board of IDPF (International Digital Publishing Forum), the global trade and standards association for electronic publishing, that develops and maintains the EPUB® standard.
“Digital Books for All: Challenges and Opportunities in Mainstream Accessibility”
LIA – Libri Italiani Accessibili is a biennial project started in 2011, coordinated by Ediser, a service company owned by Associazione Italiana Editori (Italian Publishers Association), and funded by the Italian Ministry for Culture. Its aim is to provide a service able to increase the availability of digital publications accessible for blind and visual impaired in full respect of both authors’ and publishers’ rights, through the creation of an online catalogue of 3,000 titles. The guiding concept of the project is to make accessibility part of mainstream production and distribution flows in publishing industry. The format identified as the most suitable to achieve this objective is EPUB, in line with general technological evolution, and able to allow publishers to adjust the way they produce their ebooks, without radically changing it.

Edward Nawotka, Publishing Perspectives, USA

Ed Nawotka is the founder and Editor-in-Chief of Publishing Perspectives, an online magazine for the international publishing industry that has been called “the BBC of the book world.” Prior to this, he worked as book columnist for Bloomberg News and daily news editor of Publishers Weekly. He’s also a widely published book critic and essayist, with work appearing in publications ranging from The New Yorker to Publishing Research Quarterly.

America vs. the World (and Itself)
This presentation discusses the risks and opportunities of having large North American companies (Apple, Google, Amazon, Kobo…) dominate the digital publishing and distribution vs. local collaborations/start-ups. It addresses the developing consolidation stories that are evolving, such as the Penguin/Random House merger and Amazon’s purchase of Goodreads, and looks at why differences between American and European cultural and business dynamics are likely to create even more disruption in the global publishing landscape.

Brian O’Leary, CEO Magellan Media, USA

Brian O’Leary is principal of Magellan Media Consulting, which works with publishers seeking support in content workflows, benchmarking and financial analysis. He writes extensively about issues affecting the publishing industry.  With Hugh McGuire, he has edited “Book: A Futurist’s Manifesto”, a collection of forward-looking essays on publishing that was published in 2012 by O’Reilly Media.
He is also the author of research reports on: the use of metadata in the book industry supply chain; territorial rights in the digital age; and best practices in digital exports. O’Leary has studied the impact of free content and digital piracy on paid book sales and was the editor and primary contributor on a study of the use of XML in book publishing, two reports published by O’Reilly Media in 2009.
Before he became a consultant, O’Leary served as senior VP and associate publisher with Hammond Inc., where he restructured editorial operations to benefit from the firm’s prior technology investments. O’Leary came to Hammond after a 12-year career overseeing production and distribution operations at several of Time Inc.’s weekly magazines, including Time, Entertainment Weekly and People.  He joined Time Inc. after earning an M.B.A. from Harvard Business School.  He also holds an A.B. in chemistry from Harvard College.

“Disaggregating Supply”
As the book and the Internet continue to merge, publishers have struggled to demonstrate relevance in the face of abundance. Although the Internet provides publishers with unparalleled reach, the web itself is not a community of millions; it is millions of communities. To market effectively on the web, publishers must relinquish their traditional roles as “gatekeepers, aggregating demand”. Instead, publishers need to learn how to disaggregate supply, meeting demand whenever and however it arises.

Semantic Metadata Matters” (Executive Lounge with Laura Dawson)
Laura and Brian have known each other for quite a long time and continuously discuss the challenges to publishing in the digital times we live in.
They put a specific focus on the problem of ‘discoverability’ and have been contributing to the joint industry efforts for finding a reliable solution for some years now.
They will enter uncharted waters when moving on to discuss the semantic quality of content and explain why it is a hidden treasure.
They will also analyze the limitations of ‘metadata’ as it is currently being perceived and discussed, as actively organizing discoverability requires a broader understanding of metadata.
This Executive Session will also address how semantic metadata should be characterized, structured and added to content and explain which benefits this will generate in terms of monetization and business models based on offering micro content and micro payment.
[This information on this Executive Lounge has been created by Helmut von Berg.]

Dan Pollock, Nature Publishing Group, UK

Dan Pollock is Associate Director at Nature.com. His responsibilities include setting the strategic direction of nature.com as a premier scientific website and a publishing platform and overseeing the day-to-day management of its various development projects. His aim is to champion adoption of digital opportunities and best practices across the business.
In a previous role, as VP & Lead Analyst, STM, Outsell Inc., he was responsible for analytic coverage and advisory services focused on the Scientific, Technical & Medical (STM) information sector (journal and book publishing, information standards, library tools, e-books, content conversion, and digital production technologies).

“Networked Publishing Is Open for Business
The printing press allowed us to mass-produce and propagate documents, with publishers enjoying the economics of scarcity by controlling the means of production. Fast-forward 350 years or so, and the World Wide Web is changing everything. At first glance it follows a document-centric model – ‘web pages’ – but it is really a network of concepts, fuelled by a near-zero cost of distribution. So we see a shift towards the economics of plenty, linked and big data, and the winners are no longer content producers, but search engines and software companies who help us to find others’ content more efficiently. We take a whistle-stop tour through what this networked world of ideas means for publishers, for publishing, and how you can best respond to this rapidly changing environment.

Frank Rieger, Chaos Computer Club, D

Frank Rieger ist einer der Sprecher des Chaos Computer Clubs und regelmäßiger Autor der F.A.Z.

Chris Rogers, Penguin, UK

Chris Rogers is the Digital Publishing Technology Coordinator for Penguin UK, the well-known trade publisher of authors including Jamie Oliver, Marrion Keyes, Clive Cussler and many more. He is responsible for developing the specifications with which Penguin’s ebooks are created, as well as improving digital production workflows and multifarious other tasks. He previously worked in a number of digital roles at Oxford University Press.

“Digital Books for All: Challenges and Opportunities in Mainstream Accessibility (in conjunction with Cristina Mussinelli from LIA)
This presentation will highlight the challenges and opportunities facing trade publishers attempting to engage with accessibility from an editorial and production perspective. Traditional publishing workflows and ideaologies do not necessarily allow for accessibility considerations. A change in mind-set is needed.

Carsten Rosengarth, NWB Verlag GmbH & Co.KG, D

Carsten Rosengarth arbeitet seit 2004 beim NWB Verlag, einem von Deutschlands führenden Fachverlagen für Steuerrecht und Rechnungswesen, mit Sitz in Herne. Dort ist er als Senior Projektmanager Forschung & Entwicklung tätig. Im Laufe seiner Tätigkeit als Projektmanager hat er zahlreiche digitale und branchenpremierte Produkte an den Start gebracht (Fachbibliothek-Online, NWB Mobile, NWB Datenbank). Zuletzt hat er die die neue NWB Suchtechnik und darauf aufbauend die erste Version der NWB Antwort-Maschine umgesetzt.

“Datenbank-Recherche der nächsten Generation”

Die heutigen Wissensprodukte aus Fachverlagen müssen sich im Ergebnis mit Google messen. Häufig entspricht gerade das Rechercheergebnis nicht dem, was der Nutzer erwartet und gewohnt ist. Der NWB Verlag hat mehrere hundert Manntage in ein Sprachtechnik Projekt investiert, um seinen Kunden eine Trefferqualität bieten zu können, die sich in ihrem Fachbereich hinter Google nicht verstecken muss. Somit wurde gleichzeitig die Grundlage geschaffen, die NWB Datenbank in Richtung einer Antwortmaschine zu entwickeln, die die Nutzereingaben versteht und in vielen Fällen direkt auf die Nutzerwünsche eine konkrete Antwort bereitstellt.

Philip Rowe, Pearson, UK

Philip Rowe is Royalty Support Manager for Pearson Shared Services, supporting royalty accounting for Penguin and Pearson Education. Following operational roles with Penguin UK, Philip joined Pearson’s Shared Services Project in the late 1990s and was closely involved with both the software selection and development process and the move of Penguin’s royalty department to the current joint operation with Pearson Education based in Harlow, Essex.

“The Challenges of Micro Content
Subscriptions Then & Now”

The evolution of Online and Digital publishing, with its plethora of ways in which disaggregated content can be used, has presented publishers with a significant number of issues, particularly in new subscription models where third-party rights are involved in the complexities of endlessly revolving content. Tracking of the usage of content is critical to being able to report back to third-party rights holders, but how can the models be explained and the rights holder feel confident in the process?

Bertram Schmidt-Friderichs, Verlag Hermann Schmidt, D

Bertram Schmidt-Friderichs verlegt zusammen mit seiner Frau im Verlag Hermann Schmidt seit über 20 Jahren Bücher zu Typografie und Grafikdesign, die in der Branche für herstellerische und inhaltliche Qualität hohes Ansehen genießen. Er ist ausgebildeter Schriftsetzer und Druckereiingenieur und geschäftsführender Gesellschafter der vielfach ausgezeichneten Universitätsdruckerei H. Schmidt. 2008 wurde er zum Druckereimanager des Jahres gekürt. Er ist Mitglied der ATypI, des ADC und Liaison Chairman des TDC.

„E-Typography“
Wir dürfen die Gestaltung nicht den Software-Ingenieuren überlassen! (Fast) alle Typografie ist heute elektronisch; zunehmend lesen wir auch auf elektronischen Medien. Die Typografie ist  fluide geworden, wird nicht mehr allein vom Gestalter bestimmt. Web-Typografie und Textgestaltung an elektronischen Lesegeräten kämpft mit viele Einschränkungen, bietet aber auch  fantastische Möglichkeiten! Wie können wir e-Books  typografisch optimieren? Sind wir den Vorgaben der großen Player typografisch hilflos ausgeliefert? Wie können wir Browser-basiertes Lesen optimieren? Welche Möglichkeiten bieten Webfonts? Was bieten sie und wie funktionieren sie?

Kim Sienkiewicz, IIL New York (International Institute for Learning), USA

As Practice Director, Kim Sienkiewicz overseas development and delivery of tradition and virtual classroom learning solutions for all project, program and portfolio management course requests.  Prior to joining IIL in 2004, Kim worked in numerous business sectors performing in a range of roles in information technology, business operations, business planning and organizational project, program and portfolio management.
Mr. Sienkiewicz’s 25+ years of real world experience includes implementing 5 Project Management Offices in Fortune 300 organizations.  Mr. Sienkiewicz believes that sustaining the creation of business value is the common denominator for all business change is based in success in their real world application.

“Agile Editorial Processes − How to Benefit from Semantic Metadata
Editing in educational publishing crucially depends on the re-use and context-specific combination of existing content blocks. In their talk the international professional education provider IIL, New York, illustrates how they optimize their internal process of content reengineering by use of dynamic information architectures. The talk shows that the use of text mining functions within an editorially controlled semantic information architecture is a critical success factor and guarantees for a systemized, costefficient, collaborative editorial process.

Matthias Spielkamp, Mikro e.V. Redaktion iRights.info, D

Matthias Spielkamp ist Gründungsredakteur von iRights.info (Grimme Online Award) und Founding Partner des Think Tanks iRights.Lab. Publikationen zu gesellschaftlichen Aspekten der Digitalisierung in Magazinen und Tageszeitungen, Sammelbänden, online, im TV und Radio. Dozent für Urheberrecht und Journalismus Online sowie Redaktions- und Management-Coach in Deutschland und international. Lehraufträge an verschiedenen deutschen Hochschulen. Mehrfacher Sachverständiger des Bundestags. Vorstandsmitglied bei Reporter ohne Grenzen, Mitglied des American Council on Germany (John J. McCloy-Fellow). MA in Philosophie (FU Berlin), MA in Journalismus (University of Colorado). Ko-Autor:
Arbeit 2.0, Urheberrecht im Alltag; Schreiben fürs Web.

Krishna Tewari, Datamatics Global Services, IN

Krishna Tewari is the Global Head for Publishing & Retail Solutions for Datamatics Global Services Ltd, a multinational enterprise focused on providing IT solutions & KPO services for publishing & hosting of other industry verticals. With his 20+ years of rich experience in magazine, book and newspaper publishing, Krishna endeavors, along with his global team, to enable solutions for the ever emerging needs of publishers across the markets and help them grow their business. He is also an engineer and a business management graduate.

Leveraging Big Data Opportunities in Publishing for Growing the Business
In this presentation, Krishna Tewari will introduce you to the world of Big Data and in this journey, he will showcase how it can add value in the publishing domain in the form of aggregation and analysis of social and unstructured data at large, archival of a treasure of assets accumulated over a period of time, large scale data search etc. Krishna will also provide a brief overview of some of the leading Big Data technologies which the publishing industry can consider with respect to the use cases highlighted above.

Christian Thor, Microsoft, D

As part of his role at Microsoft, Christian Thor has guided the introduction of Public Cloud based solutions into the German market since 2011. He has been responsible for business development at Microsoft for more than 5 years. Furthermore, he has lent his support to add-all Communications Consultants AG as part of the supervisory board.

“Cloud Computing with Windows Azure”
With Windows Azure, Microsoft provide an open, flexible cloud platform which enables you to quickly build, deploy and manage applications across a global network of Microsoft-managed datacenters. The presentation uses actual implementation scenarios to demonstrate how a cloud-based solution differs from classical hosting. The examples which will be presented are taken from the media and publishing industries. In addition, Noxxum GmbH will present a cloud-based implementation of a global editorial system.

Thomas Uhl, OSB-Alliance, D

Thomas Uhl berät verschiedene Firmen im Bereich der Geschäftsstrategie und des Business Developments. Seit November 2008 ist er Vorstandsmitglied der der Open Source Business Alliance. Thomas Uhl ist Gründungsmitglied der Linux Solution Group (heute OSB-Alliance) und initiierte unter anderem das Projekt “Deutsche Wolke”. Von 2003 bis 2010 war er Vorstandsvorsitzender der Topalis AG. 1994 gründete er die ‘Thinking Objects Software GmbH’ mit Sitz in Stuttgart. Thomas Uhl schloss sein Studium an der Universität Heidelberg als Diplom Medizin-Informatiker ab. Währenddessen veröffentlichte er einige Bücher zum Thema Linux, die in mehrere Sprachen übersetzt wurden. Weitere infos unter http://de.wikipedia.org/wiki/Thomas_Uhl.

Aljoscha Walser, Narses, D

Aljoscha Walser berät als Geschäftsführer der Narses Beratungsgesellschaft  Medienunternehmen und -dienstleister zu den Themen Strategie, eBusiness, Personal und Wachstum. Zuvor war er – nach mehreren Stationen u.a. als IT-Geschäftsführer – als Leiter E-Business der Haufe Mediengruppe tätig. Seine Karriere begann Aljoscha Walser 1993 im Marketing für elektronische Produkte der DIN-Tochter Beuth Verlag. Er studierte Gesellschafts- und Wirtschaftskommunikation an der UdK Berlin.
“Ungehobene Schätze in Verlagen II”
Im Fokus dieses Vortrags liegen die Möglichkeiten der Rentabilitätssteigerung durch die Zusammenarbeit mit spezialisierten Dienstleistern. Während die Zusammenarbeit mit spezialisierten Lieferanten im Bereich Herstellung und Logistik  schon geübte Praxis sind,  werden die Möglichkeiten in anderen Verlagsbereichen oft sehr vernachlässigt. Die Möglichkeiten der Ausgliederung ganzer Geschäftsprozesse (Business Process Outsourcing) bleiben oft ungenutzt. Beispiele aus den Bereich Vertrieb, Personalarbeit und Editorial Work.

Ursula Welsch, Welsch Neue Medien, D

Ursula Welsch ist Fachberaterin für elektronisches Publizieren mit den Schwerpunkten medienneutrale Datenhaltung und Workflow-Optimierung (www.welschmedien.de) und Inhaberin der XML-Schule (www.xml-schule.de).
Die Semantik von Editionen: Wissenschaftliche Grundlagenarbeit in den Digital Humanities”
Der Einsatz der TEI-Strukturen und -Werkzeuge für die wissenschaftliche Publikation (Print und Online)”Editionen – von historischen Urkunden über Briefschaften bis zu Vorstudien literarischer Werke – sind in den Geisteswissenschaften ein fundamental wichtiges und notwendiges Werkzeug für die wissenschaftliche Arbeit. Im Zeitalter der ‘Digital Humanities’ gehen Wissenschaftler zunehmend dazu über, digitale Editionen aufzubauen. Zu deren Zielen gehört – neben der benötigten formalen oder  linguistischen Struktur – auch die Abbildung der Semantik der Corpora und die Sichtbarmachung der unterschiedlichen Textstände u.a. für eine automatisierte wissenschaftliche Analyse.
Medienneutralität und langfristige Verfügbarkeit spielen bei diesen Editionen im Sinne des Investitionsschutzes eine herausragende Rolle. Auf der technologischen Ebene werden dabei zunehmend XML als Basisformat und die Leitlinien der Text Encoding Initiative (TEI) als syntaktischen und semantischen Standards zur Datenstrukturierung eingesetzt.
Inzwischen ist der Einsatz der TEI-Struktur und ihrer Werkzeuge in wissenschaftlichen Editionsprojekten, die von der DFG (Deutsche Forschungsgemeinschaft) gefördert werden, fast schon zum Standard geworden. Editionsgruppenübergreifende Projekte und der Aufbau von Portalen zu speziellen Themen (z.B. Heinrich Heine-Edition der Werke, Briefe, Dokumente) befördern deren Nutzung.
Für Verlage kann es nur von Vorteil sein, auf diese Entwicklungen der Wissenschaft einzugehen, sollen Akquisen und Produkte erfolgreich sein. Denn im Zeitalter des Open Access und der zunehmend kooperativ in Großprojekten operierenden ‘Digital Humanities’ müssen sich die die digitalen Corpora sowohl in die spezifischen Forschungsinfrastrukturen der Wissenschaft als auch in die Vertriebsportale der Verlage integrieren lassen. Dabei spielt die Bereitstellung eines zusätzlichen Kundennutzens in Form semantischer Retrieval-Funktionen, die auf der impliziten Information der Corpora basieren, eine entscheidende Rolle für den Vertriebserfolg im digitalen Verlagsgeschäft.

David Worlock, Outsell Inc., UK

Alongside his advisory work for investors and industry players, David Worlock chairs Outsell’s Global Leadership Councils, a member-service for CEOs and senior executives of media publishing and information provider firms. David founded Electronic Publishing Services Ltd. (EPS) in 1985, a research and consultancy company working with the digital content industry in developing strategies for products and markets in consumer and business sectors. Outsell acquired EPS in 2006. David received his degree in History from the University of Cambridge.
“The Atomization of Everything”
Atomic theory has been part of our philosophy since the Greeks, but we never thought we should be applying it to content. Yet, with the breakdown of “format” (books, magazines, journals, articles etc.) going on all around us we are having to face the realities of a data-driven world – in which content is stored in the smallest addressable particles, can be machine -generated and the object of machine-to-machine communication, creates metadata which is as important as the underlying data itself and which is used to answer our customer’s search for solutions and answers. While we may wish to re-generate data in digital formats (“eTextbook”) we may also have to use it as personalized outcomes (“eLearning Journies”). And the data revolution affects all types and styles of content development, from genomic enquiry to the newspaper and the novel.


Industry specialists’ opening remarks and moderators

Helmut von Berg, Klopotek & Partner GmbH, GER

Helmut von Berg has been a Director at Klopotek & Partner GmbH since 2004. He has hosted the “Forum Herstellung im Verlag” conference series since 2005 and initiated the “Publishers’ Forum” in 2009. During his many years managing production and publishing processes, he has held positions such as head of production, material scheduling and purchasing at Droemer Weltbild in Munich and head of production at Droemer Knaur and Walter de Gruyter. Prior to that he was a managing partner of an offset printing company. He headed the Berlin Production Workshop, a group that dealt with the development of benchmarks for processes and workflows. He is active as a consultant for business process analysis and is co-coordinator of the Frankfurt Book Fair’s publishing production forum (“Forum Verlagsherstellung”).

Prof. Christian Ide, University of Applied Sciences Leipzig, GER

Prof. Christian Ide was appointed Professor of ‘Publishing Production’ at the Hochschule für Technik, Wirtschaft und Kultur (HTWK – University of Applied Sciences) Leipzig in July 2000, after holding the acting professorship in 1999. He was the Dean of Publishing Production from 2003-2007. Prior to joining the HTWK, he headed the production and advertising department at the Berlin-based publishing house Klaus Wagenbach, and he held the same position at the Altberliner Verlag in Berlin and Munich from 1994-1995. In 1991, he founded ALINEA-PRESSE which produced limited-edition art books with experimental typographical designs. Christian studied law in Frankfurt, Hamburg and Berlin. [Picture: (C) www.jehnichen.de]

Ulrich Klopotek von Glowczewski, CEO Klopotek AG, GER

Having developed software for publishers since 1985, Ulrich Klopotek von Glowczewski founded Klopotek & Partner GmbH in 1992. The company, which concentrates on standard software and innovative technology, has become the market leader in Germany. Since expanding its focus to include international markets in 2000, Klopotek now also has a leading position in the most important publishing markets in the United States, Benelux and the UK.

Eric Reiss, Senior Consultant, Klopotek North America, USA

Eric Reiss has been a Senior Consultant with Klopotek North America since 2008, assisting publishing clients with business analysis and implementation of software solutions.  His specialties include online business, subscription management and marketing.  In 2005 he joined Klopotek as Director of Sales Support where he engaged with prospective clients and consulted on appropriate solutions for their needs.  Prior to joining Klopotek, Eric worked in the publishing industry, most recently with Taylor & Francis, specializing in business application management and business intelligence.   While in the industry as a Klopotek customer Eric served as President of the Klopotek North America User Group (formerly Global Turnkey Systems User Group) for many years.

David Worlock, Outsell Inc., UK

Alongside his advisory work for investors and industry players, David Worlock chairs Outsell’s Global Leadership Councils, a member-service for CEOs and senior executives of media publishing and information provider firms. David founded Electronic Publishing Services Ltd. (EPS) in 1985, a research and consultancy company working with the digital content industry in developing strategies for products and markets in consumer and business sectors. Outsell acquired EPS in 2006. David received his degree in History from the University of Cambridge.